Aranżer uznany za twórcę opracowania

Polecam Waszej uwadze artykuł Konrada Wojciechowskiego „Dyrygowanie Perfectem”, w którym opisana została bardzo ciekawa sprawa sądowa.

Autor aranżacji na orkiestrę symfoniczną piosenek zespołu Perfect domagał się ochrony swoich praw autorskich. Aranżer wygrał, ponieważ sąd orzekł, że taka aranżacja ma twórczy charakter. Sąd opierał się między innymi na opinii Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Napisano tam (cytuję za artykułem):

„aranżacje tych utworów (…) noszą znamię indywidualnego wkładu twórczego aranżera polegającego zarówno na poszerzeniu obsady wykonawczej poprzez wprowadzenie instrumentów głównych grup orkiestrowych, jak i wprowadzeniu kontrapunktów melodycznych i harmonicznych wzbogacających fakturę poszczególnych utworów” .

Jest to według mnie bardzo ważne orzeczenie.  Wynika z niego, że aranżacja polegająca głównie na zmianie instrumentacji utworu oryginalnego (co wiąże się z koniecznością dostosowania materiału dźwiękowego do nowej faktury, np. orkiestrowej)  może mieć twórczy charakter i prowadzić do powstania opracowania.

Szczegóły całej sprawy w artykule. Za zgodą autora pełny tekst artykułu umieszczam w tym miejscu. Polecam!

Dodane 17.01.2014 r.:

Zapraszam także do lektury mojego artykułu na ten temat – szczegóły tutaj

 

Konrad Wojciechowski, Dyrygowanie Perfectem

Konrad Wojciechowski, Dyrygowanie Perfectem

 

1 komentarz

Witam serdecznie na moim blogu! Nazywam się Aleksandra Sewerynik. Jestem prawnikiem i dyrygentem. Specjalizuję się w prawie autorskim. Rozumiem muzyków. Chcę pomóc im zrozumieć prawo autorskie.
Pierwsza książka o prawie autorskim napisana specjalnie dla muzyków oraz osób korzystających z muzyki. Ostatnie wpisy