Muzyka w reklamie

Mój obszerny tekst na temat muzyki w reklamie  ukazał się w Kwartalniku UPRP nr. 4/2015 str. 91. Zapraszam do lektury!

http://uprp.pl/kwartalnik/Lead03,642,1853,1,index,pl,text/

 

komentarzy 8

Tagi:, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

14 marca 2017

Jak należy rozumieć poniższe słowa, a zwłaszcza ostatnie zdanie?
Cytat z powyższego artykułu

„Uzyskanie zgody na włączenie utworu do reklamy nie jest konieczne w przypadku utworów muzycznych udostępnionych na licencji Creative Commons nie zawierającej warunków ND (bez utworów zależnych) i NC (użycie niekomercyjne). Utwory udostępnianie na tych licencjach także znajdują się w ofercie niektórych serwisów dostarczających muzykę do reklam. Trzeba pamiętać, że licencje CC nie są zawierane w formie pisemnej, zatem zawarte w nich zrzeczenie się obowiązkowego pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania nie jest skuteczne zgodnie z polskim prawem.”

Czy oznacza to, że muzyka pobrana np. z jakiego banku muzyki CC w celach produkcji reklamy może być obarczona wadą prawną? Czy pośrednictwo OZZ nadal obowiązuje?

Marcin
14 marca 2017

Artykuł niezwykle ciekawy, w zasadzie moim w poprzednim komentarzu zadałem jedno najbardziej nurtujące pytanie, chociaż artykuł zrodził ich więcej, pozwolę sobie jeszcze na rozwinięcie tego pytania

zgodnie z art. 21 PrAut, organizacje radiowe i telewizyjne mogą nadawać publikowane drobne utwory muzyczne i słowno-muzyczne jedynie na podstawie umowy z organizacją zbiorowego zarządzania.

pkt. 2. Twórca może w umowie z organizacją radiową lub telewizyjną zrzec się
pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, o którym
mowa w ust. 1. Zrzeczenie to wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem
nieważności.

Jeśli tak to czy również twórców zagranicznych, których utwory są użytkowane komercyjnie w Polsce?
Czy licencja CC automatycznie nie zwalnia od pośrednictwa OZZ jeśli nie ma formy pisemnej?
Czy za formę pisemną można uznać elektroniczne potwierdzenie takiej umowy?

Pozdrawiam serdrecznie 🙂 Marcin

Marcin
14 marca 2017

Panie Marcinie, niestety licencja CC automatycznie nie zwalnia od pośrednictwa OZZ jeśli nie ma formy pisemnej. Dotyczy to drobnych utworów muzycznych i słownomuzycznych. Forma pisemna oznacza, że dokument jest podpisany, a więc elektroniczne potwierdzenie nie wystarczy. Zatem jest tutaj problem prawny, ale w praktyce nie spotkałam się jeszcze z taką sprawą. Pozdrawiam!

Aleksandra Sewerynik
10 sierpnia 2017

Jak wygląda sprawa kiedy ktoś chce nagrać teledysk do znanego utworu, np w formie kabaretowej ? W filmiku zamieszczona jest wtedy cała piosenka w niezmienionej formie a jedynie obraz jest czymś „twórczym”. Czy można taki teledysk opublikowac na youtube i na nim zarabiać ? Domyślam się że nie więc idąc dalej czy taki teledysk nawet jeśli na nim nie zarabiamy czy może zostać opublikowany i nie zostanie usunięty, bądź pozbawiony dźwięku? Dziękuje za odpowiedź 🙂

Maciek
    10 sierpnia 2017

    Panie Maćku, sprawa nie jest prosta, ponieważ jest przepis, który mówi o tym, że można korzystać z utworów do celów parodii. Głębszej analizy wymagałoby stwierdzenie, czy ten przepis umożliwia posłużenie się niezmienionym utworem, a element parodystyczny wystarczy, że dotyczy obrazu. Dlatego bezpieczniej zapytać uprawnionego. W innym przypadku może Pan spotkać się ze zgłoszeniem naruszenia, ale czy jest to realne zagrożenie zależy od polityki artysty – czy jest otwarty na przeróbki i nie zdejmuje ich z youtube, czy mocno chroni swoją twórczość.

    Aleksandra Sewerynik
27 czerwca 2018

A ja mam pytanie z drugiej strony. Czy ZAIKS jest uprawniony do pobierania opłat od organizatorów stref kibica za puszczanie reklam np. w przerwie meczu? I co w sytuacji gdy na czas reklam wyłączany jest dźwięk.

czytelniczka
27 czerwca 2018

A ja mam pytanie z drugiej strony. Czy ZAIKS jest uprawniony do pobierania opłat od organizatorów stref kibica za puszczanie reklam np. w przerwie meczu? I co w sytuacji gdy na czas reklam wyłączany jest dźwięk.

Sylwia
    5 lipca 2018

    Jeżeli nie ma publicznego odtwarzania utworów muzycznych lub słowno-muzycznych, nie ma podstawy do pobrania opłat.

    Aleksandra Sewerynik
Witam serdecznie na moim blogu! Nazywam się Aleksandra Sewerynik. Jestem prawnikiem i dyrygentem. Specjalizuję się w prawie autorskim. Rozumiem muzyków. Chcę pomóc im zrozumieć prawo autorskie.
Pierwsza książka o prawie autorskim napisana specjalnie dla muzyków oraz osób korzystających z muzyki. Ostatnie wpisy